THE COMFORT OF STRANGERS
Angelo Badalamenti

Click for full viewQuartet Records QR142
32 tracks, 79:16

Toen Angelo Badalamenti in 1989 door Paul Schrader werd benaderd om de muziek voor diens film The Comfort of Strangers te schrijven was hij nog een beginnend filmcomponist. Zijn doorbraak met Twin Peaks moest nog komen. The Comfort of Strangers (1990) is een belangrijke score van de Amerikaanse componist die niet alleen prachtige composities schreef, maar ook experimenteerde met enkele exotische instrumenten. Het Spaanse label Quartet Records brengt de originele opname van CAM uit 1991 opnieuw uit en vergezelt die met de complete score. Roberto's Theme is nog altijd een plechtig muziekstuk waaruit dreiging en doem weerklinken en waarmee de eerste beelden van het drama op indringende wijze beginnen. Dit thema keert regelmatig terug in diverse gedaantes en beheerst de score in hoge mate. De pracht ervan verklaart waarom deze vroege score van Badalamenti zo geliefd maar ook gewild is onder liefhebbers. Die bekoring hangt wellicht ook samen met de bijzondere instrumenten die de componist voor het merendeel der tracks gebruikte: de ney (een fluit uit de Arabische wereld) en de doumbek (een trommel uit het Midden-Oosten) die de muziek een voornamelijk oosterse klank geven. Vooral tijdens de verdwaalscènes fascineren deze instrumenten maar evenzeer wanneer het jonge paar (Rupert Everett en Natasha Richardson) in het palazzo van de excentrieke Christopher Walken vertoeft veroorzaken zij bij de kijker eerst betovering en daarna een beangstigend gevoel. Deze oosterse muziek was een idee van de regisseur en Badalamenti is er zo te horen voortvarend mee aan de slag gegaan wat resulteert in een elegante combinatie van westerse en oosterse muziek in een tijdperk waarin exotische instrumenten nog geen gemeengoed waren in de filmwereld.

Toegevoegd: September 4th 2014
Recensent: PS

Hits 470