Hitchcock
Danny Elfman

Click for full viewHITCHCOCK
Sony Classical 88725477242
27 tracks, 38:57

2012 was voor Danny Elfman een druk jaar. Voor zes films schreef de Amerikaanse filmcomponist de muziek. Drie van deze films gingen onlangs in Nederland in première: Promised Land, Silver Linings Playbook en Hitchcock. De film met Elfmans eerste score voor 2013, Oz the Great and Powerful, draait ook al in de bioscopen. Voor Hitchcock van Sacha Gervasi schreef hij een kort durende score die begint met draaierige, hallucinerende klanken die zo uit Vertigo lijken te zijn weggelopen, een film waaraan Gervasi nu en dan refereert. Al gauw klinkt in de film het hoofdthema dat tegen het einde in volle glorie terugkeert en vooral in de prachtige composities End Credit#1 en End Credit#2 voluit wordt gespeeld. De score van Hitchcock bevat veel korte stukken die uit niet meer dan een handvol akkoorden bestaan. Die stukken benadrukken enerzijds de vele spannende, angstaanjagende momenten - we zien per slot van rekening hoe de master of suspense zijn meesterwerk Psycho creëert - en anderzijds onderstrepen ze de soms moeizame relatie van Hitch en zijn vrouw Alma Reville. Maar even vaak zien we de corpulente regisseur worstelen met zijn eigen demonen en de vastberaden wil om een nieuwe richting in te slaan met de indertijd macabere film. Steeds als we de naar perfectie strevende filmtovenaar zien, horen we Elfmans muziek die bijna uitsluitend door strijkers wordt gespeeld, zowel in de hoge als in de lage regionen, daarmee de grote Bernard Herrmann imiterend die immers voor Psycho louter strijkers inzette. Elfman gebruikt in composities als Suspicion elementen uit het rijke idioom van Herrmann zonder dat dit hinderlijk wordt. Daarnaast haalt hij keer op keer zijn eigen sprookjesachtige stijl van stal zoals in de lange track Explosion. En een enkele keer zet hij jazzy ritmes onder de muziek zoals in Selling Psycho. De mix van Herrmann en zijn eigen inmiddels herkenbare stijl werkt goed in Hitchcock; de wereld van de Britse meesterregisseur wordt vaak als een wonderbaarlijk universum gepresenteerd. Danny Elfman heeft een compacte score geschreven die de film meestentijds goed begeleidt en door de variatie aan composities ook op cd goed te verteren valt. De laatste track Funeral March for a Marionette is het befaamde deuntje van de tv-serie Alfred Hitchcock Presents en zorgt ervoor dat we het allemaal niet al te zwaar hoeven te nemen: het is immers maar een film. En een score waarvan prima te genieten valt.

Toegevoegd: March 19th 2013
Recensent: PS

Hits 312