Website
 Startpagina
 Over Score
 Contact
 Zoeken
Abonnees
Gebruikersnaam

Wachtwoord
 Aanmelden
Cinemusica Database
Zoeken  
  Componisten  
A-Z  
  Albums  
  Tracks  
Dennis Braunsdorf - Interview
Score 178, 09 01 2015



'HIJ NEEMT ELKE STUDENT SERIEUS'

Student-componist Dennis Braunsdorf over docent-componist Rens Machielse


Sinds 2009 studeert Dennis Braunsdorf “Compositie en Productie voor de Media” aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU) in Hilversum. In die hoedanigheid heef hij te maken met Rens Machielse, als docent en als leider van de muziekafdeling. In 2013 ontving Braunsdorf het Bachelor of Music diploma. Hij doet nu de tweejarige masteropleiding aan de HKU. Naast zijn studie is hij sinds drie jaar professioneel actief als freelance componist bij voornamelijk commercials en korte films. Vaak gaat het om korte stukjes korte muziek van dertig tot veertig seconden. Braunsdorf waardeert de Hilversumse opleiding zeer. ‘Het bachelortraject duurt vier jaar met verschillende afdelingen binnen Muziek en Technologie; je kunt bijvoorbeeld, zoals ik, Compositie en Productie kiezen, maar ook Studiotechnologie, Sound Design, of Compositie en Performance. In de eerste twee jaren krijg je daarbij een heel breed aanbod. Dat is goed, omdat studenten vaak niet goed weten wat bijvoorbeeld een vak als Sound Design precies inhoudt. Zo kun je bepalen welke kant je precies op wilt.’

                                  Dennis Braunsdorf
 
Had je van begin af aan te maken met Rens Machielse als docent?

Dennis Braunsdorf: ‘Ja, hij was er al in het eerste jaar. Rens geeft eigenlijk ieder jaar wel een lesreeks. In het eerste jaar kregen we de opdracht om bij een korte film van Erwin Olaf muziek te schrijven. In het tweede jaar moesten we composities maken voor drie commercials. Ook in de masterfase word ik begeleid door Rens.’ 

Wat voor soort docent is hij?

‘Zijn kracht is dat hij elke student heel erg serieus neemt. Voorbeeld: in het eerste jaar heb ik hem een film gestuurd die ik nu heel slecht vind, met slechte muziek ook. Maar hij nam toch de moeite om daar naar te kijken en er serieus op in te gaan. Dat vind ik heel erg goed. Voor elk groot of klein probleem kun je bij hem terecht. Dat geeft je als student een vertrouwd gevoel. Bovendien reageert hij altijd erg snel op vragen, via internet of als je hem op de gang tegenkomt. Zelfs als je hem zondagavond om tien uur een mailtje stuurt. Verbazingwekkend: studenten vragen zich wel eens af hoe hij dat doet. Heeft hij misschien een dubbelganger? Hij brengt verder een enorme praktijkervaring met zich mee. Toen ik op zoek was naar mijn artistieke profiel, heeft hij mij uitgelegd hoe hij dat zelf heeft aangepakt. Dat is waardevol en maakt hem geloofwaardig als docent. Wat zijn lessen ook sterk maakt is dat hij je weliswaar veel informatie geeft maar je niets opdringt. Sterker nog, hij wil dat zijn studenten initiatief nemen. Of dat nu de ontwikkeling van je muziekstijl betreft of het vinden van een stageplaats. Hij helpt je altijd om de nodige stappen te zetten, maar uiteindelijk is het de verantwoordelijkheid van de student. Toen ik stage wilde lopen bij Massive Music in Shanghai heb ik hem gevraagd om mij wat contacten te geven, maar ik heb vervolgens zelf alles geregeld. Zo moet het ook zijn. En hij geeft altijd een objectieve mening over je muziekstijl en over je plan van aanpak. Hij kijkt of wat je hebt gemaakt bij het beeld past. Zijn eigen smaak of stijl speelt daarbij geen rol.’ 

Heb je tijdens de opleiding zo ook je eigen stijl ontdekt?

‘Jazeker. Dat is het sterke van de HKU. Zeker in het begin van de studie wordt een goede en brede basis gelegd als het gaat om compositie- en productietechnieken. En je wordt aangespoord om veel te doen. Zo ontwikkelt zich in de loop der jaren een eigen stijl. Een eigen muzikaal visitekaartje.’ 

                                 Dennis Braunsdorf
 
In mei kreeg je de Buma Music in Motion-prijs voor je muziek bij de korte film Rood.  De jury had het over bijzondere, sferische muziek die perfect past bij de film. ʽEen geslaagde minimalistische score zonder gebruik te maken van sample-libraries of synthese, maar met unieke klanken.ʼ Hoe belangrijk is zo’n prijs?

‘Heel belangrijk. Het maakt de buitenwereld attent op mijn werk. Men ziet dat ik iets kan. Maar ik ben niet iemand die nu alleen nog maar prijzen wil winnen. Het product dat je maakt moet goed zijn, en daarbij gaat het in eerste instantie om de film.’ 

Je hebt je eigen compositietechniek ontwikkeld waarmee je naar eigen zeggen unieke klanken voor ieder project schept. Wat houdt dat in?

‘Ik ontwikkel dat nu verder in mijn mastertraject. Ik componeer in plaats van met losse noten, met grotere bouwstenen, met frases. Zo leg ik een link tussen de oude muziektheorie en de moderne muziekproductie en muziektechnologie. Daardoor schep ik andere, naar mijn gevoel ook natuurlijker klanken. Dat heb ik ook bij de film Rood gedaan. Blijkbaar werkt het goed.’ 

Terug naar Rens Machielse: je zult met hem vast ook bespreken wat je ambities zijn. Wat voor soort componist wil je worden?

‘We hebben het daar vaak over. Dat is een lang proces. Vandaar ook die zoektocht naar mijn artistieke profiel. Dat moet ik zelf vinden, en ik moet me daarbij niet laten sturen door anderen, vindt hij. Maar Rens zei me laatst wel dat je in deze tijden niet alles meer kunt doen. Dat je moet focussen op een specifieke branche, documentaires bijvoorbeeld. In mijn geval is dat momenteel heel specifiek: ik schrijf nu veel orkestrale composities gecrossfade met moderne elektronische klanken voor autocommercials.’     
                          
HM

Gerelateerde links
 Startpagina

Score 178
Andere artikelen:
We'll Meet Again Kubrick - Boekbespreking
Gladiator in concert - Verslag
Dennis Braunsdorf - Interview
Rens Machielse - Interview
Napoléon - Verslag
Opties
Printer VersiePrinter Versie
VersturenVersturen

Login: Redactie | Abonnees | Top Pagina


© 2005 Stichting Cinemusica | Website by RISQ Consultancy