Website
 Startpagina
 Over Score
 Contact
 Zoeken
Abonnees
Gebruikersnaam

Wachtwoord
 Aanmelden
Cinemusica Database
Zoeken  
  Componisten  
A-Z  
  Albums  
  Tracks  
Gladiator in concert - Verslag
Score 178, 09 01 2015



GLADIATOR: HOOGSTAAND FILMMUZIKAAL SPEKTAKEL



Op donderdag 19, vrijdag 20 en zaterdag 21 juni jongstleden was er een bijzonder filmmuziekconcert in De Doelen in Rotterdam. Het Rotterdams Philharmonisch Orkest speelde de muziek bij de vertoning van de kaskraker Gladiator. Er was een extra voorstelling voor nodig om de grote belangstelling van dit spektakel Gladiator Live op te vangen. Ondergetekende was bij de vrijdageditie aanwezig. Het Rotterdams Philharmonisch Orkest speelde de door Hans Zimmer gecomponeerde muziek in een absoluut niet uitverkochte mooie zaal. Een groots orkest onder een groot doek waarop de film werd geprojecteerd. Daarnaast het 60 man sterke koor van het Laurens Collegium Rotterdam, allemaal onder de bezielende leiding van dirigent Ludwig Wicki. Deze voorstelling past in de serie niet-traditionele producties van het orkest waarmee De Doelen een nieuw publiek tracht te bereiken. En: de aanwezigheid van de stem van componiste Lisa Gerrard die zorgde voor een bijzonder muzikaal sausje over dit concert.

Het programma Gladiator Live is de opvolger van de trilogie The Lord of the Rings Live dat de afgelopen paar jaar ook in De Doelen door het Rotterdams Philharmonisch Orkest werd uitgevoerd. Nu dan Gladiator, de film van Ridley Scott, nu bezig met de film Exodus. De film won vijf Oscars: die voor beste film, beste acteur, kostuums, geluid en effecten. Daarnaast nog eens 52 andere hoofdprijzen waaronder twee Golden Globes en vier BAFTA Awards en verder 108 nominaties. De film blijft ook bij dit weerzien in De Doelen een indrukwekkende spektakelfilm, helemaal in de stijl van de gouden klassieker Spartacus met Kirk Douglas. De acteurs zijn fenomenaal. Russell Crowe als Maximus (recent zagen we hem in Noah en Man of Steel), Joaquin Phoenix als Commodus (recent in een hoofdrol van Her) en Connie Nielsen. En schitterende bijrollen van allemaal jammer genoeg reeds overleden acteurs als Oliver Reed, David Hemmings en Richard Harris. Hans Zimmer kent de trouwe lezer natuurlijk. Eind jaren ’80 richtte hij Media Ventures op, een bedrijf waar jonge componisten een kans kregen filmmuziek te gaan schrijven, begeleid door Zimmer. Jeff Rona, Mark Mancina, Harry Gregson-Williams en John van Tongeren waren componisten van dat eerste uur. De lijst van Zimmer is indrukwekkend. Van Pearl Harbor en Hannibal, The Thin Red Line en Crimson Tide tot recente films als The Amazing Spider-Man 2, Son of God en Man of Steel. Inmiddels de score voor 163 films gemaakt, maar vooral te-genwoordig als music producer op de aftiteling van films te zien. Het hoofdthema van Gladiator had Zimmer binnen tien minuten gemaakt, vertelde hij Peter Simons bij een interview met hem tijdens het Filmfestival van Gent in oktober 2000.

Zimmer werkte samen met de Australische zangeres Lisa Gerrard. Zij had haar eigen groep Dead Can Dance, een band die heel aparte avant-gardistische muziek maakte. Zimmer had die muziek gehoord en wilde Gerrard onmiddellijk hebben. De samenwerking resulteerde in een betoverende score voor Gladiator waarbij Gerrard vooral de emotionele kant van het verhaal voor haar rekening nam. Gerrard is inmiddels 53 jaar en heeft meegewerkt aan veertig films. Soms alleen de muziek, soms met een of meer songs. Luister vooral eens naar haar in Heat, The Insider, Whale Rider, Ichi of recent bij I, Frankenstein en Son of God. Van haar stem en teksten in een zelfbedachte taal krijg je kippenvel tijdens dit concert. Enkele redacteuren van het filmmuziekmagazine hadden dit gevoel ook tijdens een interview met haar in oktober 2000 in Gent. En de brandende vraag was natuurlijk: in welke taal zingt zij het thema Now We Are Free, de finale van Ridley Scott’s epos? ʽHet is de taal van het hart,ʼ zegt Gerrard, ʽhet is een verzonnen taal die ik rond mijn twaalfde jaar ontdekte. Ik gebruikte het vooral om tegen God te praten.ʼ Haar gedachte is dat je een persoonlijke band kunt hebben met God waarbij een organisatie als een kerk overbodig is. Die boodschap wil Gerrard uitdragen met haar zangstem. Wel zo toepasselijk gezien de dood van Maximus op het eind van Gladiator. Gerrard is van Ierse komaf. Dat is terug te horen in de muziek. Als je al een taal denkt te horen in de voortgebrachte klanken dan is het Iers. De Gerrard-sound is geheel terug te leiden uit haar lange muzikale ervaring met de groep Dead Can Dance. Een mengeling van punk- en new waveachtige muziek. Kortom, niet in één hokje te vangen. Het zijn geluidsgolven met een hallucinerend effect die diep doordringen in je gevoel en je raken door de emotionele zetting van de muziek en het filmverhaal. En haar contra-alt-stem doet de rest.

Zelden een filmmuziekconcert bijgewoond waarbij de zaal tijdens het gehele concert zo stil en geconcentreerd luisterde en vooral opvallend bij de fragmenten waarbij Lisa Gerrard zong. Adembenemend, kippenvel. Dit mag vaker gebeuren. En voor iedereen die de muziek voor het eerst hoorde: de soundtrack-cd was ter plekke voor 10 euro te koop met een gratis handtekening van Gerrard. En wat wil je nog meer als sluitstuk voor een drie uur durend concert.

JW

Gerelateerde links
 Startpagina

Score 178
Andere artikelen:
We'll Meet Again Kubrick - Boekbespreking
Gladiator in concert - Verslag
Dennis Braunsdorf - Interview
Rens Machielse - Interview
Napoléon - Verslag
Opties
Printer VersiePrinter Versie
VersturenVersturen

Login: Redactie | Abonnees | Top Pagina


© 2005 Stichting Cinemusica | Website by RISQ Consultancy