Website
 Startpagina
 Over Score
 Contact
 Zoeken
Abonnees
Gebruikersnaam

Wachtwoord
 Aanmelden
Cinemusica Database
Zoeken  
  Componisten  
A-Z  
  Albums  
  Tracks  
We'll Meet Again Kubrick - Boekbespreking
Score 178, 09 01 2015



BOEKBESPREKING: Muziek als beslissende factor
Verleden jaar zag een langverwacht boek het licht. Christine Lee Gengaro's Listening to Stanley Kubrick: The Music in his Films (zie Score 173) bewees zich als een uiterst bruikbare inventaris van alle muziek die in de films van Stanley Kubrick voorkwam. Van een muzikale duiding was in dit boek amper sprake. Daarin voorziet Kate McQuiston in We'll Meet Again: Musical Design in the films of Stanley Kubrick wel in hoge mate.

We'll Meet Again is misschien wel het bekendste liedje dat ooit in een film van Kubrick werd gebruikt (in Dr. Strangelove (1964)). Kate McQuiston, hoogleraar musicologie aan de Universiteit van Hawaï in Manoa, heeft toegang gehad tot het Kubrick archief in Londen. Een schat aan informatie kwam daarbij aan het licht, waarvan McQuiston dankbaar gebruik heeft gemaakt. Brieven, memo's en andere documenten werpen een soms nieuw licht op de muzikale ideeën van de regisseur die muziek in zijn films altijd zeer weloverwogen inzette.

Niet al zijn films heeft McQuiston in muzikaal opzicht tegen het licht gehouden. Zo komt Spartacus (1960) nergens ter sprake en worden de originele stukken van Jocelyn Pook voor Eyes Wide Shut (1999) evenmin nader onderzocht. Zoals de titel van het boek aangeeft beperkt McQuiston zich grotendeels tot bestaande muziek die de regisseur ter versterking van zijn beelden gebruikte. Om die reden komen films als Lolita, 2001: A Space Odyssey, A Clockwork Orange, Barry Lyndon, The Shining en Eyes Wide Shut uitvoerig aan bod. Kennis van het publiek met klassieke stukken (2001), de oorsprong van de muziek in de film (EWS), karakters beter leren kennen (Barry Lyndon), het onzegbare met muziek tot uitdrukking brengen (Lolita), het wordt allemaal op vrij academische wijze uitgediept en met talloze voorbeelden toegelicht.

Maar misschien wel het meest opzienbarend is het laatste hoofdstuk waarin McQuiston Kubrick vergelijkt met Max Ophüls, een regisseur waarvoor Kubrick een diepe bewondering koesterde. Hun gebruik van de wals bijvoorbeeld heeft veel overeenkomsten, maar ook hun voorliefde voor Arthur Schnitzler (Ophüls verfilmde diens Liebelei en Kubrick diens Traumnovelle) beschrijft McQuiston, wat tot menig verfrissend inzicht leidt.  

Op de voorlaatste pagina lezen we dat Kubrick dirigent had willen worden als hij geen regisseur was geworden. Deze onthulling zal eenieder die het betrekkelijk kleine œuvre van de lange tijd in Engeland werkzame Amerikaan heeft gezien nauwelijks verbazen. Soms lijkt het erop dat muziek in zijn films belangrijker is dan beelden of geluid. Kate McQuiston heeft veel nuttig onderzoek gedaan, maar er blijven nog genoeg vragen. Het laatste woord is nog niet gezegd; na lezing van dit boek kijken en luisteren we beslist nog beter naar zijn films.

We'll Meet Again: Musical Design in the Films of Stanley Kubrick. Kate McQuiston. Oxford University Press, Oxford, 2013. ISBN 978-0-19-976766-3, 235 p. Prijs: € 21,99 (Bol.com).                                   

PS

Gerelateerde links
 Startpagina

Score 178
Andere artikelen:
We'll Meet Again Kubrick - Boekbespreking
Gladiator in concert - Verslag
Dennis Braunsdorf - Interview
Rens Machielse - Interview
Napoléon - Verslag
Opties
Printer VersiePrinter Versie
VersturenVersturen

Login: Redactie | Abonnees | Top Pagina


© 2005 Stichting Cinemusica | Website by RISQ Consultancy