Website
 Startpagina
 Over Score
 Contact
 Zoeken
Abonnees
Gebruikersnaam

Wachtwoord
 Aanmelden
Cinemusica Database
Zoeken  
  Componisten  
A-Z  
  Albums  
  Tracks  
Lilian Hak - Interview
Score 164, 17 01 2012



ʽIK VIND HET MOOI OM DOOR MUZIEK MEEGENOMEN TE WORDENʼ

In gesprek met zangeres Lilian Hak


Sinds 1 september toert zangeres Lilian Hak door Nederland met haar Old Powder New Guns-show die is vernoemd naar haar vorig jaar verschenen cd. De zangeres zingt liedjes die veelal een filmmuzieksfeer ademen. Ook komende maanden is zij nog op enkele plekken in Nederland te zien met deze show. Wat fascineert haar aan filmmuziek, wilde Score weten.

Lilian Hak (foto: Hanneke Wetzer) is van kindsaf aan met muziek bezig geweest. Ze bespeelde al jong diverse instrumenten, speelde in bands en studeerde aan het conservatorium van Utrecht af in de richting zang (lichte muziek). Deze studie combineerde ze een jaar lang met een acteursopleiding. Na het conservatorium begon ze vrij snel met zelf muziek maken. ʽIk heb met een dichter gewerkt, ik heb muziek gemaakt voor een toneelgroep, documentaire en dansfilm en ook kende ik mensen die muziek voor tv maakten en ze vroegen me dan die in te zingen.ʼ

Zelf muziek maken en die dan op een podium uitvoeren werd haar streven. Inspiratie vond ze in muziek die speciaal voor films werd geschreven. ʽIk vind het mooi om door muziek meegenomen te kunnen worden en dat heb je gauw met filmmuziek, meer dan met een popliedje.ʼ Hak maakt daarbij geen groot onderscheid tussen enerzijds de score en anderzijds de liedjes in een film. ʽBijvoorbeeld Dancer in the Dark met Björk, dat vind ik prachtige muziek. Van de twaalf tracks op de cd zijn misschien acht liedjes, maar dat vind ik wel filmmuziek omdat het zo orkestraal en zo ondersteunend is voor elke scène.ʼ

Sfeer

Wat zijn voor haar grote voorbeelden uit de filmmuziekhistorie? ʽBernard Herrmann is echt het grote voorbeeld voor mij, met name de muziek uit Vertigo. Thomas Newman vind ik heel modern, wat aan de ene kant best heel knap is natuurlijk, maar het is ook ietwat makkelijk. Ryûichi Sakamoto bijvoorbeeld vind ik prettig om naar te luisteren en ik begrijp dat zijn muziek bij bepaalde films goed past, maar ik houd toch meer van de orkestrale muziek van Max Steiner.ʼ Sfeer, zowel spanning als romantiek, lijkt een leidraad te vormen in de smaak van de zangeres. ʽHet gaat om de sfeer, de arrangementen, de rare wendingen, hoe melodisch en harmonisch de score soms in elkaar zit en uiteraard de spanning. Max Steiner is heel romantisch, terwijl Vertigo net als Psycho natuurlijk heel spannend is.ʼ

De vorig jaar verschenen cd heet Old Powder New Guns. De filmische titel doet denken aan een oude, bestaande film, maar niets is minder waar. Oud en nieuw zit hem volgens de zangeres in het hergebruiken van oude muziek die in een nieuw jasje wordt gestoken. En Powder en Guns dan? ʽDie woorden verwijzen ook naar het oude en het nieuwe: vroeger had je het kruit en nu heb je de kogel.ʼ De twaalf liedjes schreef Hak zelf. De arrangementen deed ze samen met Frank Burks, de gitarist uit haar begeleidingsband. Enkele liedjes roepen herinneringen op aan de jaren ´40 of ´50. Volgens Hak is het ondoenlijk om de stijl van de liedjes aan een bepaald decennium te koppelen omdat het toch vaak gaat om een mengeling van toen en nu. Opvallend aan diverse nummers zijn geluidseffecten zoals de stormgeluiden in Gone With the Wind en de katgeluiden in Six Cats. ʽOp gegeven moment heb ik het hele album doorgenomen en heb ik bijvoorbeeld bij Kiss of Life geluidseffecten toegevoegd waardoor nog beter het geluidsbeeld ontstond dat ik wilde.ʼ

Theater

Momenteel bevindt Hak zich middenin de tournee die nog tot en met 17 december door Nederland trekt. In een tachtig minuten durend visueel concert, compleet met oude filmbeelden, worden de meeste liedjes van de cd uitgevoerd, aangevuld met enkele nummers waaronder nieuwe composities, enkele covers en een spaghettiwesternstuk. De show bestaat uit twee delen: ʽVóór de pauze is het een nachtclubsetting, daar doen we de romantische en de bigbandachtige liedjes van de cd. Na de pauze verandert de setting in een saloon en dat deel heb ik aangevuld met een aantal covers zoals Johnny Guitar, geschreven door Peggy Lee. Ik heb dit nummer op-nieuw gearrangeerd, met strijkers erbij en dat is echt te gek geworden. Voor theater past deze aanpak perfect omdat je een pauze hebt, waardoor je met twee verschillende settingen kunt werken. Zo komt de cd heel goed tot zijn recht.ʼ

Tussen de optredens door verblijft Lilian Hak in Berlijn. Hier werkt ze aan de liedjes voor haar nieuwe cd die volgend jaar zal verschijnen. En ook dan zal een theatershow de liedjes naar de theaters in den lande brengen. De ervaringen die ze met de huidige cd en tournee heeft opgedaan, bepalen deels het nieuwe project. ʽWat vond ik goed aan Old Powder New Guns, en wat vond ik dat beter kan? Voor mezelf ga ik een stapje verder, maar of een ander dat kan horen en dat ook vindt, dat is een mooie vraag natuurlijk.ʼ Filmische muziek schrijven en die vervolgens in de theaters uitvoeren is voor Lilian Hak op dit moment het ideale project. ʽIk vind het echt fantastisch om dit in het theater te doen. Het geeft zo´n grote meerwaarde aan mijn muziek.ʼ Het gesprek beëindigt ze met een welhaast onvermijdelijke wens: ʽIk zou het heel leuk vinden om voor een speelfilm muziek te mogen maken.ʼ Waarvan akte.

PS

Voor informatie over komende concertdata: www.lilianhak.com.

Gerelateerde links
 Startpagina

Score 164
Andere artikelen:
Cd-recensies
Boekbespreking - Muziek en geluid
Fimucité - Verslag
Lilian Hak - Interview
Score 40 jaar!
Opties
Printer VersiePrinter Versie
VersturenVersturen

Login: Redactie | Abonnees | Top Pagina


© 2005 Stichting Cinemusica | Website by RISQ Consultancy